TIP NA VÝLET: Státní zámek Lednice

5. 01. 2019 16:30:00
Tak jsme se s naším fotoaparátem a zápisníkem vydali na Jižní Moravu, kde jsme navštívili jednu z nejnavštěvovanějších místních památek, která byla v roce 1996 zapsána na Seznam světového dědictví UNESCO, státní zámek Lednice.

Dnes patří zámek k nejnavštěvovanějšímu zámku na území celé České republiky. Na místě dnešního zámku stála v minulosti vodní tvrz, kterou později koupili Lichtenštejnové, kteří v průběhu 18. a 19. století zformovali park i zámek do dnešní podoby. V letech 1846 – 1858 proběhla na zámku nejrozsáhlejší přestavba. Po roce 1945 byl zámek zestátněn a dnes je pod správou Národního památkového ústavu. Na zámku je možnost si vybrat ze šesti prohlídkových okruhů. První okruh nabízí prohlídku reprezentačních sálů, které se nacházejí v přízemí zámku a sloužily k pořádání společenských akcí, plesů a bálů. Na tomto okruhu si mohou návštěvníci prohlédnout vstupní halu, lovecký salonek, koupelnu, předpokoj, modrý pokoj, dámský pokoj, čínský pokoj a kabinet, rytířský sál, jídelnu, knihovnu, tyrkysový společenský sál, červený kuřácký salon a modrý taneční sál.

Druhý okruh zavede návštěvníky do soukromých apartmánů. Tyto apartmány sloužily knížecí rodině do roku 1945. Později zde byly vystaveny exponáty zemědělského muzea. Od roku 2001 je zde instalován prohlídkový inventář, který zde byl nainstalován podle dobových soupisů. Na třetím okruhu návštěvník může obdivovat dětské pokoje princů a princezen a Muzeum loutek. Čtvrtý okruh nabízí možnost prohlídky umělé barokní krápníkové jeskyně ve sklepě zámku. Dále je zde možnost navštívit skleník. V zámeckém parku se nachází několik romantických staveb, které zde byli dostavěny uměle za vlády Lichtenštejnů. Můžeme obdivovat Minaret, Janohrad, Akvadukt, Tři Grácie, Rendez-vous a další krásné stavby.

My jsme si zvolili první prohlídkový okruh, který nás zavedl do reprezentačních prostor zámku. Bezprostředně poté, co jsme vstoupili do zámku, ocitli jsme se ve vstupní chodbě s parožím. Ve vstupní síni se také nachází schodiště, které nedrží žádný sloup a je vyrobeno ze dřeva jednoho stromu. Dominantou síně je bezesporu lustr, který visí z výšky 15 metrů a je považován za největší lustr, který nejdeme na českých a moravských zámcích. Následujeme naší průvodkyni do loveckého sálu. Zde je nespočet trofejí. Hlavně orla mořského, jehož některé exempláře jsou staré i celé století. Co na první pohled zaujme, je jakási trofej, která má dlouhý roh a vypadá jako jednorožec. Bohužel se jedná o umělou kopii, z čehož vyplývá, že jednorožci doopravdy neexistují, což je škoda. Pokračujeme do dámských pokojů. Tyto pokoje obývaly pouze dámy, jak už název napovídá. Ženské osazenstvo zámku se zde věnovalo obvyklým ženským činnostem – probírala se móda, účesy a pikantnosti z vídeňského královského dvora, či se dámy věnovaly nejrůznějším ručním pracem, což byla obvyklá zábava té doby. K dámským pokojům náleží velice luxusní koupelna, což bylo bezesporu velice praktické a pohodlné, že se dámy nemusely přesouvat do dalších místností v případě, že se chtěly věnovat hygieně. Koupelna pochází z 19. století. Vana je vyrobena z jednoho kusu mramoru. Uvidíme zde také umyvadlo ze stejného materiálu a dokonce i toaletu. Dámský pokoj volně přechází v pokoj africký. Zde mohou návštěvníci obdivovat různé africké artefakty – šípy, oštěpy, lebky, atd., které si Lichtenštejnové přivezli z početných cest právě na tento kontinent.

Poté jsme se zase přesunuli do reprezentační části zámku. V předpokoji byli rozhodně nejzajímavějším exponátem husarské prapory na jedné zdi, které nesli znak vlastníků panství. Z předpokoje vcházíme do dámského bytu. Ten je vybaven nábytkem z období biedermeieru, což byl umělecký směr a životní styl první poloviny 19. století, který byl typický pro měšťanskou kulturu německy mluvících zemí. Do této skupiny patřili i obyvatelé zámku. V létě přebývali v zámku Lednice, protože zde bylo snesitelněji než v horkem rozpálené Vídni, a zimu naopak trávili na roztodivných tanečních zábavách právě v tomto městě, protože pak ta zima prostě a jednoduše lépe utíkala. Na jednom z obrazů můžeme vidět půvabnou Karolínu z Lichtenštejna. V prosklených vitrínách můžeme obdivovat příklady míšeňského porcelánu. Tento porcelán byl první, který byl vytvořen na území Evropy. Jeho vynálezcem byl v roce 1708 Ehrenfried Walther von Tschimhaus. Dále zde najdeme ložnici. Ta je zařízena v duchu empíru. Tento sloh označuje období klasicismu, který byl populární v 19. století za působení Napoleona Bonaparta. Typické pro tento styl je to, že nábytek je zakončen zvířecími tlapkami. Dominantou místnosti je postel s nebesy. Nebesa sloužila jako uchovatel teploty, kdy se postel do látky celá zahalila a zamezila tak nepřiměřenému unikání tepla. V rohu místnosti beze sporu zaujme psací stůl. Tento psací stůl byl zhotoven jako přesná kopie toho, který měla Sisi, tedy Alžběta Bavorská, manželka císaře a krále Františka Josefa I. Hned vedle ložnice se nachází Čínský pokoj. Je zde typický čínský lakovaný nábytek a další doplňky z této země. Tapety, které jsou na stěnách jsou původní – jedná se o velice pracnou ruční práci, která byla aplikovaná na originální čínský papír.

Vcházíme do Rytířského sálu. Rytířství zažívalo v 19. století jakýsi „comeback“ a stalo se zase velice populárním, hlavně mezi šlechtou. Pokud zvednete oči, určitě si všimnete lustrů, které nemají klasické elektrické žárovky, ale ještě klasické svíčky. Jedná se o jediný lustr v zámku, který nebyl elektrifikován, ale v současnosti se tam stále nacházejí svíčky. Brnění, které visí na stěnách pochází z 19. století a měří 155 cm. Přesouváme se do místnosti, které se říká Letní jídelna. Největší vzácností je Benátské zrcadlo, které je staré asi 300 let. Je vyrobeno ještě původní, ale velice nákladnou technikou. A i po 300 letech si zachovává svou krásu, a to i přesto, že se i na něm začíná podepisovat zub času. Na jídelním stole můžeme vidět cínové nádobí. To je zde pouze na ozdobu. Tento materiál obsahuje škodlivé látky, které způsobují celou řadu vážných nemocí.

Ve spojovacím salonku je nejzajímavějším exponátem socha Venuše. I v této místnosti můžeme obdivovat vřetenovité schodiště, které je vyrobeno ze dřeva jednoho stromu a nemá v sobě ani hřebík. Navíc fascinuje jeho obdivuhodná řezbářská výzdoba. V celém zámku koneckonců můžeme obdivovat krásné vyřezávané stropy, které jsou vyrobeny z různých druhů dřeva, například z kanadského ořechu či z modřínu. Ve vitrínách můžeme vidět na 2000 knih, většinou odborných, tedy filozofických, přírodovědných či historických. Teď už vcházíme do Tyrkysového pokoje, který je dle mého názoru nejhezčí místností na zámku. Můžeme zde obdivovat tyrkysové tapety, podle nichž dostal pokoj název, které jsou vyrobeny na zakázku v Belgii. Napříč zámkem se na tapetách objevuje ten samí vzor – orlice s orlí či dívčí hlavou. Tento znak mají Lichtenštejnové ve svém erbu. Krby v této místnosti mají pouze dekorační charakter. Na obrazech, které zdobí stěny této místnosti můžeme vidět arcivévodkyni rakouskou a kněžnu Sidonii, která porodila 24 dětí, ale jen velmi málo z nich se dožilo dospělosti. Jako jsme mohli obdivovat dámský pokoj, ani pánové nepřišli zkrátka. Pro pány zde byl určen pánský pokoj. Tento pokoj sloužil jako kuřárna. U doutníku se nejlépe probírali politické a další „pánské“ záležitosti. Dámy se v těchto prostorách příliš nezdržovaly. Je politika příliš nezajímala, nejspíš jí ani pořádně nerozuměly, a tak se radši zdržovaly ve svém dámském pokoji a probíraly věci na které stačí. Poslední místností prohlídky je taneční sál, který je největší místností na zámku. Pořádali se zde roztodivné taneční zábavy, plesy a bály, kam se sjížděla smetánka z blízkého i dalekého okolí, dokonce i z nedaleké Vídně.

Součástí zámeckého areálu je francouzská zahrada a anglický park, který je viditelný téměř ze všech oken zámku. Stejně jako zámek, byl i tento park zapsán v roce 1996 na Seznam světového dědictví UNESCO. První zmínky o parku pocházejí, ale už z 16. století. Největší podíl na dnešní podobě parku má rozhodně rod Lichtenštejnů, kteří se zde snažili vybudovat dokonalý a harmonický svět. Od 30. let 17. století byl přeměňován na barokní park. Je to významný prostor i po stránce dendrologické. Nedílnou součástí tohoto parku jsou romantické stavby – minaret, vodárna, akvadukt, umělá jeskyně a řada dalších. Nalézá se zde také zámecký rybník s 15 ostrůvky.

Pokud se chcete podívat k jedné ze staveb, například k Minaretu či Janohradu a zdá se vám to daleko,
můžete využít lodní dopravu, či projížďku kočárem.

Autor: Jan Krčmář | sobota 5.1.2019 16:30 | karma článku: 7.84 | přečteno: 301x

Jan Krčmář

TIP NA VÝLET: Vila Tugendhat

Vila Tugendhat se majestátně tyčí nad Brněnskou vilovou čtvrtí, ale i přesto zůstává nepozornému kolemjdoucímu skryta za větvemi stromů, či kamennou hradbou. Málokdo ale ví, že ve svém nitru ukrývá architektonický klenot.

5.1.2019 v 15:10 | Karma článku: 9.90 | Přečteno: 282 | Diskuse

Jan Krčmář

Chce mít Praha novoroční ohňostroj a nebo nechce?

Procházím si takhle ráno z nudy zprávy co se kde děje, co kde je zajímavého, koho zas kde načapali nebo kdo zas kde jel opilý a natrefím na iRozhlasu na článek od nového primátora Hřiba, který mě opravdu zvedl ze židle.

5.1.2019 v 14:02 | Karma článku: 9.92 | Přečteno: 287 |

Michal Tříska

Zřícenina hradu Žebrák

Navštivte romantickou zříceninu hradu, ze kterého je nádherný výhled do okolí a na kterém rád pobýval český král Václav IV.

23.1.2019 v 15:25 | Karma článku: 13.23 | Přečteno: 275 | Diskuse

Tadeáš Firla

Cesta splněného snu - Izrael

Říká se, že některé velké sny se dokonce i naplňují. Jeden z mých snů byl Izrael. Jeli jsme s manželkou, odpočívali jsme, nechali jsme se inspirovat k vděčnosti, obnově naší důvěry v Bibli, k vědomí, že dějiny jsou v rukou Božích.

23.1.2019 v 14:00 | Karma článku: 13.79 | Přečteno: 300 | Diskuse

Petr Havránek

Novohradské hory v běžecké stopě.

Naše milované Novohradské hory známe téměř dokonale, vždyť jsme je na kolech projeli křížem krážem, ale ještě nikdy jsme v tomto malebném koutu republiky nebyli v zimě. Budeme stejně nadšeni, jako v létě?

23.1.2019 v 9:20 | Karma článku: 12.05 | Přečteno: 208 | Diskuse

Eva Hauserová

Ze studených Čech na Zanzibar

V první půlce ledna jsem strávila deset dní na Zanzibaru. Ze zimy, mrazu a sněhového bláta rovnou do třicetistupňového horka, k tropickému moři a pálícímu sluníčku!

23.1.2019 v 8:43 | Karma článku: 12.28 | Přečteno: 346 | Diskuse

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 15. - Mávači a vítači

Není to nic, co bychom neznali z dob komunismu u nás. Při oslavách čehokoliv je třeba náležitě a vydatně mávat, a při příjezdech státních návštěv je třeba je profesionálně vítat. A mávat. V obou kategoriích je KLDR na špici.

23.1.2019 v 8:25 | Karma článku: 16.97 | Přečteno: 467 | Diskuse

Jsem 27 letý fotograf a řidič autobusu, fotím IZS, auta, motorky atd...
Dále s přítelkyní rádi cestujeme po světě a zkoušíme nové věci, jídla a poznáváme nové oblasti...